Počínaje kalendářním rokem 2019 jsou souhrnné údaje o poskytnutých informacích ve smyslu § 18 odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb. zveřejňovány jako součást roční zprávy NAÚ.
Výroční zpráva za rok 2024 o poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
Výroční zpráva za rok 2018 o poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
Výroční zpráva za rok 2017 o poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
Zveřejněné informace v souladu s ustanovením § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Dne 23. 11. 2016 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 2. 12. 2016 poskytl žadateli tyto informace:
Akreditační úřad je dle zákona č. 111/1988 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon
o vysokých školách), definován jako nezávislý orgán, který má pravomoc vydávat akty veřejné povahy a sám je přezkoumávat. Materiálně, administrativně a finančně je však Akreditační úřad zabezpečován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „Ministerstvo“). Z toho důvodu nemůže být Akreditační úřad ani organizační složkou státu, ani organizační složkou organizační složky státu. Akreditační úřad nebyl zapsán do registru osob, jelikož nesplňuje základní předpoklady pro zápis do tohoto registru, a proto mu nemohlo být přiděleno identifikační číslo. Nicméně Akreditační úřad je vzhledem ke svým pravomocem orgánem veřejné moci.
Personální struktura Akreditačního úřadu je definována zákonem o vysokých školách, kdy Akreditační úřad netvoří zaměstnanci, ale zejména členové Rady Akreditačního úřadu (zákon výslovně uvádí, že „jmenování předsedou, místopředsedou nebo dalším členem Rady Akreditačního úřadu nezakládá pracovní ani služební poměr státního zaměstnance“ a že členství v Radě Akreditačního úřadu je veřejnou funkcí, dále viz § 83a a 83b zákona o vysokých školách). Další součástí Akreditačního úřadu je Přezkumná komise a hodnotící komise, přičemž ani členové těchto komisí nejsou zaměstnanci Akreditačního úřadu (§ 83d a § 83e zákona o vysokých školách). Administrativně, organizačně a technicky je Akreditační úřad zabezpečován Kanceláří Akreditačního úřadu, kdy pracovníci této Kanceláře nejsou zaměstnanci Akreditačního úřadu, nýbrž Ministerstva (viz § 83f zákona o vysokých školách).
Jelikož je Akreditační úřad finančně zabezpečován Ministerstvem, jeho rozpočet je stanovován v rámci kapitoly Ministerstva. Akreditační úřad o svém rozpočtu nerozhoduje.
Dne 27. 12. 2016 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 4. 1. 2017 poskytl žadateli tyto údaje:
V jednotlivých oblastech vzdělávání, číslovaných dne Nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, obdržel Akreditační úřad ve stanoveném termínu níže uvedený počet návrhů k zařazení osob do Seznamu hodnotitelů. V některých případech byly tytéž osoby navrženy různými navrhovateli v podobě více návrhů.
Označení oblasti vzdělávání |
Počet obdrže-ných návrhů |
Označení oblasti vzdělávání |
Počet obdrže-ných návrhů |
Označení oblasti vzdělávání |
Počet obdrže-ných návrhů |
Označení oblasti vzdělávání |
Počet obdrže-ných návrhů |
1 |
32 |
11 |
82 |
21 |
40 |
31 |
105 |
2 |
102 |
12 |
122 |
22 |
80 |
32 |
57 |
3 |
121 |
13 |
135 |
23 |
29 |
33 |
62 |
4 |
47 |
14 |
116 |
24 |
49 |
34 |
22 |
5 |
329 |
15 |
54 |
25 |
48 |
35 |
95 |
6 |
66 |
16 |
48 |
26 |
45 |
36 |
144 |
7 |
49 |
17 |
66 |
27 |
128 |
37 |
108 |
8 |
31 |
18 |
38 |
28 |
31 |
|
|
9 |
95 |
19 |
86 |
29 |
13 |
|
|
10 |
58 |
20 |
94 |
30 |
285 |
|
|
K zařazení do Seznamu hodnotitelů z nich bylo vybráno celkem 953 osob. Všechny tyto osoby splnily rámcové minimální požadavky stanovené Akreditačním úřadem. U ostatních osob, které do Seznamu hodnotitelů zařazeny nebyly, Akreditační úřad neeviduje, zda důvodem k jejich nezařazení bylo nesplnění rámcových minimálních požadavků nebo nevyhovění dalším hlediskům vzatým v úvahu při posuzování.
Podle čl. 29 odst. 4 Statutu Akreditačního úřadu nemůže být členem hodnoticí komise pro dané správní řízení nebo vnější hodnocení zaměstnanec vysoké školy nebo jiné právnické osoby s pracovním nebo služebním poměrem ani student vysoké školy, je-li tato vysoká škola nebo jiná právnická osoba účastníkem příslušného správního řízení nebo jde-li o vnější hodnocení této vysoké školy. Členem hodnoticí komise nemůže být dále jmenován ten, kdo na příslušné vysoké škole nebo právnické osobě vykonává placenou funkci, je placeným členem jejího orgánu nebo se podílí na podnikání příslušné vysoké školy nebo právnické osoby.
Zákon č. 111/1988 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) v § 83e odst. 1 a Statut Akreditačního úřadu ve čl. 29 odst. 8, 9 a 10 dále stanovují, že vysoká škola, která je účastníkem daného správního řízení nebo je subjektem vnějšího hodnocení, předkládá své stanovisko ke složení hodnoticí komise. V případě nesouhlasného stanoviska ke složení hodnoticí komise jmenuje předseda Akreditačního úřadu hodnoticí komisi ve změněném složení.
Dne 2. 1. 2017 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 5. 1. 2017 poskytl žadateli tyto informace:
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. nepodala od doby působení Akreditačního úřadu, tj. ode dne
1. září 2016 ani jednu žádost o akreditaci jakéhokoliv doktorského studijního programu či žádost o oprávnění konat státní rigorózní zkoušky a přiznávat akademické tituly podle § 46 odst. 5 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
Dne 19. 2. 2017 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 22. 2. 2017 poskytl žadateli tyto informace:
Standardy pro akreditaci studijních programů v České republice jsou stanoveny Nařízením vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství, které zveřejňuje na webových stránkách Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Standardy pro studijní programy s názvem „Právo a právní věda“ jsou obsaženy v Nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství. Standardy stanovené tímto nařízením vlády jsou pro studijní programy s názvem „Právo a právní věda“ závazné. Pro studijní programy s názvem „Právo a právní věda“ nejsou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ani Akreditačním úřadem stanoveny žádné specifické standardy ani pravidla, z jakých konkrétních prvků se takové studijní programy musí skládat.
Dne 14. 12. 2017 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 24. 1. 2018 poskytl žadateli tyto informace:
Na základě usnesení vlády České republiky ze dne 27. června 2016 č. 592, o jmenování členů Rady a Přezkumné komise Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a stanovení odměny členům Rady Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství, náleží prof. RNDr. Liboru Grubhofferovi, CSc., odměna za činnost člena Rady Akreditačního úřadu ve výši 25 000,- Kč měsíčně.
Žádná další odměna prof. RNDr. Liboru Grubhofferovi, CSc., v souvislosti s jeho činností v Radě Akreditačního úřadu nenáleží.
Dne 16. 2. 2018 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 6. 3. 2018 poskytl žadateli tyto informace:
1. Personální zabezpečení SO Technologie ochrany osob a majetku (dále jen „SO TOOM“)
„V podkladových dokumentech nebyly jasně označeny předměty, které se vztahují k profilu absolventa a k předmětům státních závěrečných zkoušek, nicméně byly alespoň označeny povinné předměty. Výuku více než třetiny těchto předmětů (konkrétně … Krizový management, Kriminologie a kriminalistika) zabezpečují akademičtí pracovníci, jejichž věk již přesahuje, či v několika málo letech přesáhne věk pro odchod osob do starobního důchodu, přičemž není patrná adekvátní personální náhrada těchto osob, která by zabezpečila kontinuální rozvoj SO TOOM.
[…]
Dle ustanovení části druhé, Hlavy I, bodu D. III. 4. NV 274/2016 Sb., má celková struktura akademických pracovníků zabezpečujících studijní program odpovídat z hlediska kvalifikace, věku, délky týdenní pracovní doby a zkušeností s působením v zahraničí nebo v praxi struktuře studijního plánu, cílům a profilu studijního programu. Tento standard není u SO TOOM naplněn.“
„Dále komise zjistila, že následující informace uvedené ve výše uvedených podkladových materiálech dodaných VŠKE jsou v rozporu s informacemi z veřejně dostupného informačního studijního portálu VŠKE (dále je „IS VŠKE“). Tyto informace jsou přitom klíčové pro posouzení personálního zabezpečení výuky předmětů SO podle relevantních akreditačních standardů specifikovaných NV 274/2016 Sb. Konkrétně se jedná o následující rozporné informace (dokumenty vygenerované v IS VŠKE pro doložení zjištěného stavu byly zaslány Národnímu akreditačnímu úřadu e-mailem).
Dle podkladových materiálů má Mgr. et. Mgr. ..., Ph.D., MBA v SO TOOM vyučovat předměty Psychologie a Profesní etika. V podkladových materiálech však chybí jeho formulář C-I, nelze proto posoudit jeho publikační činnost ve vztahu k těmto předmětům. Z informací uvedených v IS VŠKE navíc vyplývá, že předmět Psychologie Mgr. ... nevyučuje. V akademickém roce 2016/17 tento předmět vyučovaly Mgr. ..., Ph.D. a Ing. ..., Ph.D., v akademickém roce 2017/18 má předmět vyučovat prof. PhDr. Hana Vykopalová, CSc (65 let).“
2. Personální zabezpečení SO Bezpečnostně právní činnost ve veřejné správě (dále jen „SO BPČ“)
„V podkladových dokumentech nebyly jasně označeny předměty, které se vztahují k profilu absolventa a k předmětům státních závěrečných zkoušek, nicméně byly alespoň označeny povinné předměty. Výuku více než třetiny těchto předmětů (konkrétně … Kriminologie a kriminalistika, …) zabezpečují akademičtí pracovníci, jejichž věk již přesahuje, či v několika málo letech přesáhne věk pro odchod osob do starobního důchodu, přičemž není patrná adekvátní personální náhrada těchto osob, která by zabezpečila kontinuální rozvoj SO BPČ.
Dle ustanovení části druhé, Hlavy I, bodu D. III. 4. NV 274/2016 Sb., má celková struktura akademických pracovníků zabezpečujících studijní program odpovídat z hlediska kvalifikace, věku, délky týdenní pracovní doby a zkušeností s působením v zahraničí nebo v praxi struktuře studijního plánu, cílům a profilu studijního programu. Tento standard není u SO BPČ naplněn.“
„Dále komise zjistila, že následující informace uvedené ve výše uvedených podkladových materiálech dodaných VŠKE jsou v rozporu s informacemi z veřejně dostupného informačního studijního portálu VŠKE (dále je „IS VŠKE“). Tyto informace jsou přitom klíčové pro posouzení personálního zabezpečení výuky předmětů SO podle relevantních akreditačních standardů specifikovaných NV 274/2016 Sb. Konkrétně se jedná o následující rozporné informace (dokumenty vygenerované v IS VŠKE pro doložení zjištěného stavu byly zaslány Národnímu akreditačnímu úřadu e-mailem).
Dle podkladových materiálů má prof. PhDr. Hana Vykopalová, CSc. vyučovat v SO BPČ předměty Kriminologie a kriminalistika, Krizový management, a Komunikace v krizových situacích. Z informací uvedených v IS VŠKE však vyplývá, že je také garantkou předmětů Základy teorie bezpečnosti, Psychologie a Forenzní psychologie. Dle podkladových materiálů má však v SO BPČ předmět Psychologie vyučovat Mgr. et. Mgr. ..., Ph.D. MBA a předmět Základy teorie bezpečnosti doc. Ing. ..., CSc. Uvedená publikační činnost prof. Vykopalové plně odpovídá pouze zaměření předmětů Kriminologie a kriminalistika a Krizový management.
Dle podkladových materiálů má Mgr. et. Mgr. ..., Ph.D., MBA v SO BPČ vyučovat předměty Psychologie a Profesní etika. V podkladových materiálech však chybí jeho formulář C-I, nelze proto posoudit jeho publikační činnost ve vztahu k těmto předmětům. Z informací uvedených v IS VŠKE navíc vyplývá, že předmět Psychologie Mgr. ... nevyučuje. V akademickém roce 2016/17 tento předmět vyučovaly Mgr. ..., Ph.D. a Ing. ..., Ph.D., v akademickém roce 2017/18 má předmět vyučovat prof. PhDr. Hana Vykopalová, CSc.
Dle ustanovení části druhé, Hlava I, bod D. III. odst. 4 NV 274/2016 Sb., mají v případě akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu akademičtí pracovníci vykonávat tvůrčí činnost, jež odpovídá tomuto nebo příbuznému studijnímu programu. Tento standard není v případě SO BPČ naplněn.“
Dne 9. 3. 2018 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 14. 3. 2018 poskytl žadateli tyto informace:
Ke dni 1. března 2018 byly do Seznamu hodnotitelů v oblastech vzdělávání Informatika a Doprava zapsány následující osoby:
Oblast vzdělávání Informatika
Příjmení: |
Jméno: |
Tituly před jménem: |
Tituly za jménem: |
Povolání hodnotitele: |
Berka |
Petr |
prof. Ing. |
CSc. |
akademický pracovník |
Černá |
Ivana |
prof. RNDr. |
CSc. |
vysokoškolský profesor |
David |
Jiří |
doc. Ing. |
Ph.D. |
akademický pracovník - docent |
Demlová |
Marie |
prof. RNDr. |
CSc. |
profesor na katedře matematiky |
Doležel |
Michal |
Ing. et Ing. |
Ph.D. |
IT konzultant |
Hák |
Tomáš |
doc. PaedDr. |
Ph.D. |
Výzkumný pracovník (UK, Centrum pro otázky životního prostředí) |
Houška |
Milan |
doc. Ing. |
Ph.D. |
Docent na vysoké škole |
Chráska |
Miroslav |
doc. PhDr. |
Ph.D. |
vysokoškolský učitel – docent |
Jalovecký |
Rudolf |
prof. Ing. |
CSc. |
akademický pracovník |
Jeřábek |
Stanislav |
Ing. |
|
|
Ježek |
František |
doc. RNDr. |
CSc. |
docent |
Kleprlík |
Jaroslav |
doc. Ing. |
Ph.D. |
vysokoškolský učitel |
Klimeš |
Cyril |
prof. Ing. |
CSc. |
Akademický pracovník univerzity |
Korcsok |
Peter |
Mgr. |
|
|
Kostolányová |
Kateřina |
doc. Ing. |
Ph.D. |
akademický pracovník, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita |
Kovář |
Vladimír |
Ing. |
Ph.D. |
podnikatel |
Kozubek |
Tomáš |
prof. Ing. |
Ph.D. |
Zástupce vědeckého ředitele, Vedoucí laboratoře vývoje paralelních algoritmů |
Krupka |
Michal |
doc. RNDr. |
Ph.D. |
Učitel VŠ |
Kříž |
Jiří |
Ing. |
Ph.D. |
akademický pracovník, vedoucí Ústavu financí |
Křupka |
Jiří |
doc. Ing. |
CSc. |
Proděkan pro rozvoj a zahraniční vztahy |
Lagner |
Jiří |
Ing. |
|
ředitel divize SW a strategie |
Matyáš |
Václav |
prof. RNDr. |
MSc., Ph.D. |
profesor |
Mikulecký |
Peter |
prof. RNDr. |
CSc. |
vysokoškolský pedagog |
Motyčka |
Arnošt |
doc. Ing. |
CSc. |
akademický pracovník VŠ |
Pěchouček |
Michal |
prof. Dr. Ing. |
MSc. |
vedoucí katedry a profesor, katedra počítačů FEL ČVUT; zakladatel a garant programu Otevřená informatika; vedoucí centra umělé inteligence |
Pelikán |
Martin |
Ing. |
Ph.D. |
děkan Provozně ekonomické fakulty ČZU v Praze |
Pešava |
Tomáš |
Ing. |
|
ředitel Odboru aplikací a informačních služeb, Česká republika - Ministerstvo zahraničních věcí |
Poulová |
Petra |
doc. RNDr. |
Ph.D. |
vysokoškolský pedagog |
Požár |
Josef |
doc. RNDr. |
CSc. |
akademický pracovník |
Provazník |
Ivo |
prof. Ing. |
Ph.D. |
akademický pracovník |
Rozložník |
Miroslav |
doc. Ing. |
Dr. |
Vědecký pracovník |
Schätz |
Martin |
Ing. |
|
|
Skopal |
Tomáš |
doc. RNDr. |
Ph.D. |
docent |
Stluka |
Petr |
Ing. |
|
Manažer / vedoucí vývoje a výzkumu |
Šafařík |
Jiří |
prof. Ing. |
CSc. |
akademický pracovník - profesor |
Šanda |
Martin |
Ing. |
|
|
Šebek |
Michael |
prof. Ing. |
DrSc. |
vedoucí katedry a profesor, katedra řídicí techniky FEL ČVUT; vedoucí výzkumník CIIRC ČVUT; |
Šubrt |
Tomáš |
doc. Ing. |
Ph.D. |
Docent na vysoké škole |
Trojan |
Jakub |
RNDr. Mgr. |
MSc., MBA, Ph.D. |
Vědecko-výzkumný pracovník, akademický pracovník |
Uhlíř |
Jan |
prof. Ing. |
CSc. |
vysokoškolský pedagog |
Vašek |
Vladimír |
prof. Ing. |
CSc. |
vysokoškolský profesor |
Volná |
Eva |
doc. RNDr. PaedDr. |
Ph.D. |
docent na katedře informatiky a počítačů |
Voráček |
Jan |
doc. Dr. Ing. |
CSc. |
docent a prorektor pro tvůrčí činnost, Vysoká škola polyetchnická Jihlava |
Vrbík |
Václav |
doc. Ing. |
CSc. |
Vysokoškolský učitel |
Zendulka |
Jaroslav |
doc. Ing. |
CSc. |
docent |
Žabokrtský |
Zdeněk |
doc. Ing. |
Ph.D. |
Akademický pracovník (docent) |
Oblast vzdělávání Doprava
Příjmení: |
Jméno: |
Tituly před jménem: |
Tituly za jménem: |
Povolání hodnotitele: |
Brejcha |
Radim |
Ing. Mgr. |
Ph.D. |
Vedoucí oddělení strategie rozvoje infrastruktury na GŘ Odboru strategie SŽDC |
Cempírek |
Václav |
prof. Ing. |
Ph.D. |
profesor |
Čorňák |
Štefan |
prof. Ing. |
Dr. |
voják z povolání |
Dont |
Milan |
Ing. |
Ph.D. |
Vedoucí oddělení příspěvkových programů, Státní fond dopravní infrastruktury |
Drdla |
Pavel |
doc. Ing. |
Ph.D. |
VŠ učitel |
Fanta |
Ondřej |
Ing. |
Ph.D. |
náměstek ředitele / ředitel sekce provozně-technické Drážního úřadu |
Foltin |
Pavel |
Dr. habil. Ing. |
Ph.D. |
voják z povolání |
Graf |
Vojtěch |
Ing. |
|
Odborný asistent |
Gros |
Ivan |
prof. Ing. |
CSc. |
prorektor pro strategii a rozvoj, profesor |
Jíra |
Josef |
prof. Ing. |
CSc., FEng. |
vysokoškolský profesor |
Kampf |
Rudolf |
doc. Ing. |
Ph.D. |
Ředitel ústavu technicko - technologického |
Kledus |
Robert |
doc. Ing. |
Ph.D. |
akademický pracovník, docent |
Kleprlík |
Jaroslav |
doc. Ing. |
Ph.D. |
vysokoškolský učitel |
Kolářová |
Milena |
Ing. |
|
členka dozorčí rady |
Kyncl |
František |
Ing. |
Ph.D. |
Ředitel logistiky a místopředseda představenstva ČSAD Hodonín a.s. |
Lenort |
Radim |
prof. Ing. |
Ph.D. |
profesor |
Mahdalová |
Ivana |
doc. Ing. |
Ph.D. |
akademický pracovník - docent |
Machan |
Jaroslav |
doc. Ing. |
CSc., FEng |
Docent - vysokoškolský pedagog |
Matoušek |
Radek |
Bc. |
|
|
Molkova |
Tatiana |
prof. Ing. |
Ph.D. |
akademický pracovník |
Moos |
Petr |
prof. Ing. |
CSc. |
profesor |
Němec |
Vladimír |
doc. Ing. |
Ph.D., prof.h.c. |
akademický pracovník, vědecký pracovník |
Olivková |
Ivana |
doc. Ing. |
Ph.D., Ing-Paed IGIP. |
akademický pracovník-docent |
Pexa |
Martin |
doc. Ing. |
Ph.D. |
docent na VŠ |
Píštěk |
Václav |
prof. Ing. |
DrSc. |
profesor |
Pohl |
Jiří |
Ing. |
|
engineer senior Siemens, s.r.o. |
Pospíšil |
Karel |
prof. Ing. |
Ph.D. |
ředitel pro výzkum a vývoj, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. |
Růžička |
Jiří |
Ing. |
|
2017 - členství v AS FD ČVUT - studentská komora |
Skurovec |
Václav |
prof. Ing. |
CSc. |
vysokoškolský profesor |
Široký |
Jaromír |
doc. Ing. |
Ph.D. |
docent |
Šubrt |
Tomáš |
doc. Ing. |
Ph.D. |
Docent na vysoké škole |
Švadlenka |
Libor |
doc. Ing. |
Ph.D. |
docent |
Urbaniec |
Krzysztof |
Ing. Lic. |
|
datový analytik, vědecký pracovník |
Vančura |
Pavel |
Ing. Bc. |
Ph.D. |
manažer kvality + představitel vedení pro QMS + vedoucí oddělení, Dopravní podnik hlavního města Prahy, akciová společnost, |
Vémola |
Aleš |
doc. Ing. |
Ph.D. |
ředitel vysokoškolského ústavu - Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně |
Votruba |
Zdeněk |
prof. Ing. |
CSc. |
vysokoškolský profesor |
Zegzulka |
Jiří |
prof. Ing. |
CSc. |
Konstruktér, Projektant |
Zeman |
Karel |
Ing. |
Ph.D. |
ředitel, M-line a.s. |
Dne 5. 12. 2018 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 19. 12. 2018 poskytl žadateli tyto informace: NAU-62-2017-1, NAU-62-2017-2, NAU-62-2017-3a, NAU-62-2017-3b, NAU-62-2017-6, NAU-62-2017-12, NAU-62-2017-13, NAU-62-2017-14
Dne 19. 2. 2019 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 22. 2. 2019 poskytl žadateli tyto informace:
Vedoucím Akreditačního úřadu je podle § 83a odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), předseda Akreditačního úřadu. Předseda Akreditačního úřadu byl v souladu s ustanovením § 83b odst. 1 zákona o vysokých školách jmenován usnesením vlády České republiky, ze dne 27. června 2016 č. 592. Jelikož předseda Akreditačního úřadu je veřejná funkce a nezakládá pracovní ani služební poměr v souladu § 83a odst. 1 zákona o vysokých školách nenáleží předsedovi Akreditačního úřadu plat. Za výkon činnosti v obecném zájmu mu v souladu dle § 83a odst. 4 zákona o vysokých školách přísluší odměna. Odměnu předsedy Akreditačního odměnu v souladu s tímto ustanovením stanovila vláda. Usnesení vlády
Dne 22. 2. 2019 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 8. 3. 2019 poskytl žadateli informace týkající se zjištění učiněných NAÚ při kontrole dodržování právních předpisů na Mendelově univerzitě v Brně.
Dne 27. 3. 2019 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 9. 4. 2019 poskytl žadateli informace týkající se rozhodnutí NAÚ o žádostech Univerzity Palackého v Olomouci a Veterinární a farmaceutické univerzity Brno o institucionální akreditaci a podkladů pro toto rozhodování.
Dne 30. 5. 2019 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 6. 6. 2019 poskytl žadateli tyto informace.
1) Plán kontrol činnosti Akreditačního úřadu pro rok 2019: nebyl stanoven.
2) Výstupy z kontrolní činnosti Akreditačního úřadu pro rok 2018: kontrola se uskutečnila na následujících vysokých školách: Evropský polytechnický institut, s.r.o., Mendelova univerzita v Brně, NEWTON College, a.s. (probíhá vypořádání námitek).
3) Výstupy z kontrolní činnosti Akreditačního úřadu pro rok 2019, pokud jsou nějaké již k dispozici: kontrola probíhá na Ostravské univerzitě (dosud nebyla ukončena).
Dne 2. 12. 2019 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 5. 12. 2019 poskytl žadateli rozhodnutí NAÚ o žádosti Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci o akreditaci habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem v oboru Teologie (č.j. NAU-144-2019-08).
Dne 22. 9. 2020 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 23. 9. 2020 poskytl žadateli tyto informace:
Masarykova univerzita, se sídlem Žerotínovo náměstí 617/9, 602 00 Brno, dosud Národní akreditační úřad pro vysoké školství o zavedení distanční výuky v zimním semestru akademického roku 2020/2021 neinformovala. Akreditační úřad proto nemá k dispozici informace stran odůvodnění a rozsahu distanční výuky na Masarykově univerzitě.
Dne 22. 9. 2020 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 25. 9. 2020 poskytl žadateli protokol o kontrole dodržování právních předpisů provedené NAÚ na České zemědělské univerzitě v Praze a vyřízení námitek České zemědělské univerzity v Praze vůči kontrolním zjištěním.
Protokol o kontrole, vyřízení námitek.
Dne 5. 2. 2021 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 9. 2. 2021 poskytl žadateli tyto informace:
Národní akreditační úřad pro vysoké školství (NAÚ) nemá ve své kompetenci vymezené ustanovením § 83 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, rozhodování o akreditaci programů celoživotního vzdělávání (zákon o vysokých školách). Podle § 60 odst. 1 tohoto zákona může vysoká škola poskytovat programy celoživotního vzdělávání orientované na výkon povolání nebo zájmově v rámci své vzdělávací činnosti. Bližší podmínky celoživotního vzdělávání upravují vnitřní předpisy vysoké školy.
NAÚ žádost Psychologického ústavu FF MUNI v Brně, resp. FF MUNI v Brně o akreditaci programu CŽV Psycholog ve zdravotnictví neobdržel, a tedy o ní nebude rozhodovat. Programy celoživotního vzdělávání nejsou podle zákona o vysokých školách předmětem akreditace žádným správním orgánem stojícím mimo danou vysokou školu.
Dne 2. 3. 2021 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 3. 3. 2021 poskytl žadateli tyto informace:
Akreditačním úřadem nebyly zřízeny žádné příspěvkové organizace ve smyslu § 4 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZVZ“).
Akreditačním úřadem nebyly založeny žádné jiné právnické osoby ve smyslu § 4 odst. 1 písm. e) bod 1. a bod 2. ZVZ.
Akreditačním úřadem nebyly založeny žádné právnické osoby, které nespadají pod definici § 4 odst. 1 písm. e) bod 1. a bod 2. ZVZ.
Akreditační úřad neuzavřel v kalendářním roce 2020 žádné zakázky na základě vertikální spolupráce dle § 11 ZVZ.
Akreditační úřad neuzavřel v kalendářním roce 2020 žádné zakázky na základě horizontální spolupráce dle § 12 ZVZ.
Akreditační úřad neuzavřel v kalendářním roce 2020 žádné veřejné zakázky s dodavateli, kteří nejsou veřejným zadavatelem podle ZVZ.
Akreditační úřad není právnickou osobou, nedisponuje vlastním rozpočtem ani není zákonem č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), který ho k 1. 9. 2016 zřídil, zmocněn k zadávání veřejných zakázek malého rozsahu na právní služby ani jiných.
Akreditační úřad nemá přímo nadřízenou složku státu. Zákon o vysokých školách ho v § 83 zřídil jako samostatný orgán. Členy Rady Akreditačního úřadu jmenuje a odvolává vláda, která taktéž schvaluje jeho Statut.
Dle zákona o vysokých školách jsou součástmi Akreditačního úřadu Rada (§ 83a), Přezkumná komise (§ 83d), hodnoticí komise (§ 83e) a Kancelář Akreditačního úřadu (§ 83f). Pro podrobnější údaje o jejich postavení a činnosti odkazuji na příslušná ustanovení zákona o vysokých školách.
Akreditační úřad není zadavatelem veřejných zakázek a nepoužívá ve smyslu § 214 ZVZ internetovou adresu profilu zadavatele ani vlastní profil zadavatele.
Dne 14. 11. 2021 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 15. 11. 2021 poskytl žadateli tyto informace:
Rada Akreditačního úřadu o předmětné žádosti o akreditaci bakalářského studijního programu Veřejná správa a sociální politika pro uskutečňování Fakultou veřejných politik v Opavě Slezské univerzity v Opavě dosud nerozhodla. Správní řízení ve věci této žádosti nebylo ve smyslu § 83c odst. 2 písm. b) bod 1. zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ukončeno, a tedy danému studijnímu programu zatím nebyla pravomocně udělena akreditace.
Dne 29. 11. 2021 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 30. 11. 2021 poskytl žadateli tyto informace:
Současná právní úprava zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, již neumožňuje akreditovat studijní programy členící se na studijní obory, byť v návaznosti na tyto dříve akreditované studijní programy členící se studijními obory může probíhat celoživotní vzdělávání. Předmětem akreditace je v případě Fakulty veřejných politik Slezské univerzity v Opavě bakalářský studijní program Veřejná správa a sociální politika.
Slezská univerzita v Opavě podala žádost o akreditaci předmětného studijního programu Akreditačnímu úřadu dne 16. prosince 2020. V současné době je řízení podle § 64 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, přerušeno do 15. prosince 2021 na žádost vysoké školy. Rozhodnutí Rady Akreditačního úřadu v dané věci nebylo dosud přijato.
Dne 19. 7. 2022 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 20. 7. 2022 poskytl žadateli tyto informace: NAU-58-2022-9.
Dne 10. 11. 2022 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 15. 11. 2022 poskytl žadateli tyto informace:
Národní akreditační úřad pro vysoké školství (dále jen Akreditační úřad) byl zřízen k 1. září 2016. Od té doby obdržel dva podněty vztahující se k činnosti Vysoké školy ekonomie a managementu, a.s. (dále jen Vysoká škola). Oba byly doručeny v r. 2022.
V prvním případě (č.j. NAU-41/2022) se podnět týkal možného nesprávného postupu Vysoké školy vůči studentům při stanovování poplatků za studium, resp. školného. Akreditační úřad vyrozuměl podatele o tom, že není oprávněn vstupovat do soukromoprávních vztahů mezi soukromou vysokou školou a studentem a že jeho kontrolní pravomoci se vztahují pouze na ty činnosti vysokých škol, které mají veřejnoprávní povahu. Zároveň postoupil podnět na vědomí Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, které registruje vnitřní předpisy vysokých škol.
Ve druhém případě (č.j. NAU-80/2022) byl předmětem podnětu způsob vyměření poplatků za studium, přístup vyučujících a průběh zkoušek u konkrétní studentky. Akreditační úřad u Vysoké školy zjistil, že dotyčná studentka nestudovala vysokoškolský studijní program akreditovaný podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ale jiný druh programu, který není zákonem o vysokých školách regulován a nespadá tedy do působnosti Akreditačního úřadu. Podatel byl v tomto smyslu vyrozuměn.
Dne 30. 11. 2022 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 5. 12. 2022 poskytl žadateli tyto informace: NAU-216/2021-10
Dne 20. 1. 2023 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 24. 1. 2023 poskytl žadateli tyto informace: NAU-75/2022-18, NAU-75/2022-19
Dne 24. 2. 2023 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 7. 3. 2023 poskytl žadateli tyto informace: NAU-58/2022-12, NAU-58/2022-24
Dne 17. 4. 2023 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 19. 4. 2023 poskytl žadateli tyto informace:
Kontrola, monitorování, zpracovávání a hodnocení vyučovacího jazyka studijního programu akreditovaného v českém jazyce je v první řadě věcí vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností, jehož pravidelné provádění spadá do samosprávné působnosti jednotlivých vysokých škol.
Akreditační úřad se otázkou jazyka, ve kterém má být uskutečňován konkrétní studijní program, zabývá v rámci posuzování žádostí o akreditaci studijních programů.
Proces posuzování žádostí o akreditace studijních programů vychází ze zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), konkrétně z části deváté tohoto zákona. Dále vychází ze Statutu Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství, schváleného usnesením vlády České republiky ze dne 17. října 2016 č. 923 a změněného usneseními vlády České republiky ze dne 4. září 2018 č. 568 a ze dne 6. prosince 2021 č. 1120. Při posuzování se dále přihlíží k příloze k nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství, a dále k metodickým materiálům NAÚ (z nich zejména k Doporučeným postupům pro přípravu studijních programů a k Metodické pomůcce pro posuzování žádostí o akreditaci o akreditaci studijního programu).
Dne 3. 6. 2023 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 6. 6. 2023 poskytl žadateli tyto informace:
Uskutečňování akreditovaných činností, včetně rozhodování ve věcech týkajících se řádného ukončení studia vykonáním státní závěrečné zkoušky, spadá v souladu s § 6 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), do samosprávné působnosti jednotlivých vysokých škol. Akreditační úřad ani žádný jiný správní orgán mimo příslušné orgány vysoké školy nemá oprávnění zasahovat do organizace a průběhu studia a státní závěrečné zkoušky (včetně obhajoby diplomové práce), jež se řídí příslušným studijním a zkušebním řádem a dalšími interními předpisy vysoké školy.
Akreditační úřad je zákonem zmocněn hodnotit systém zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činnosti vysoké školy a kontrolovat dodržování právních předpisů při uskutečňování akreditovaných činností. Na základě toho provedl Akreditační úřad šetření postupu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a neshledal důvody pro případný postup podle § 86 zákona o vysokých školách.
Dne 18. 6. 2024 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 19. 6. 2024 poskytl žadateli tyto informace:
1) celkový počet odmítnutých žádostí (dle § 15 InfZ) v období od 1. 1. 2023 do 31. 5. 2024: 1
2) z toho počet žádostí odmítnutých na základě § 11a InfZ - zneužití práva: 0
Dne 8. 1. 2025 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 15. 1. 2025 poskytl žadateli tyto informace: Rozhodnutí o akreditaci bakalářského studijního programu v oboru Právní specializace se standardní dobou studia 3 roky a formou studia prezenční a kombinovanou a studijními obory Právo v podnikání a Právo ve veřejné správě uskutečňovaného na Panevropské univerzitě, a.s. (dále jen „PEUNI“) čj. MSMT/14389/2016-1.
PEUNI nepožádala o prodloužení akreditace uvedeného studijního programu s ohledem na skutečnost, že v září 2016 nabyl účinnosti zákon č. 137/2016 Sb., který novelizoval zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). Jednalo se o rozsáhlou novelu, která mimo jiné zavedla nový systém akreditací a zrušila členění studijních programů na studijní obory.
Akreditované studijní programy, které byly uskutečňovány podle dosavadních právních předpisů se dnem nabytí účinnosti tohoto zákona staly studijními programy akreditovanými podle zákona o vysokých školách a byly akreditovány na stanovenou dobu, nejméně však na dobu 3 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, po tuto dobu zůstalo zachováno i dosavadní členění těchto studijních programů na studijní obory.
Tato doba poskytla vysokým školám možnost akreditovat nové studijní programy odpovídající novelizovaným požadavkům a zajistit tak plynulý přechodu mezi dosavadními studijními obory a novými studijními programy.
Očekáváný proces akreditace nových studijních programů se však s ohledem na procesní náročnost zpomalil. Z toho důvodu byl dne16. srpna 2018 ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon, který s účinností od 31. srpna 2018 prodlužila platnost akreditace studijních programů do 31. prosince 2024. K tomuto datu zaniklo kolem 160 studijních programů členící se na obory akreditovaných před účinností výše uvedené novely, mezi nimiž byl i uvedený studijní program Právní specializace se studijními obory Právo v podnikání a Právo ve veřejné správě.
V mezidobí PEUNI akreditovala nový studijní program Právo v aplikační praxi odpovídající aktuálním akreditačním požadavkům. Tento program obsahuje dvě specializace a to: Právo v podnikání a Právo ve veřejné správě.
Dne 9. 1. 2025 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 21. 1. 2025 poskytl žadateli tyto informace:
Kontrola na Fakultě vojenských technologií Univerzity obrany nebyla v roce 2024 zahájena.
S ohledem na skutečnost, že kontrola na Univerzitě obrany nebyla realizována nevznikla ani žádná zpráva o jejím průběhu, kterou by bylo možné poskytnout.
NAÚ posuzuje důvody pro vyřazení osoby ze Seznamu hodnotitelů, které jsou stanoveny ve čl. 21 bodu 6 Statut Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství. Důvody pro vyřazení hodnotitele ze Seznamu hodnotitelů mohou spočívat zejména v opakovaném odmítnutí účasti na metodickém školení nebo členství v hodnoticí komisi, jednání zpochybňujícím nezávislost nebo odbornou úroveň výkonu působnosti NAÚ anebo řádný výkon této působnosti, ve skutečnosti, že hodnotitel přestal být studentem, nebo přestal působit ve vysokém školství, nebo ve sféře uvedené v §83e odst. 2 písm. b), nebo v nemožnosti být dále členem hodnoticí komise, nejde-li o vlastní žádost hodnotitele.
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů v §83e odst. 1 dále dává vysoké škole právo vyslovit nesouhlasné stanovisko se členem/členy hodnoticí komise. V takovém případě je NAÚ povinen jmenovat na jeho místo jiného člena hodnotící komise.
Dne 15. 2. 2025 obdržel NAÚ žádost o informace podle z. 106/1999 Sb. NAÚ dne 20. 2. 2025 poskytl žadateli tyto informace:
ad 2) NAÚ provádí podle ustanovení § 84 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, kontrolu dodržování právních předpisů při uskutečňování akreditovaných činností na vysokých školách. Nostrifikační řízení nepředstavují akreditovanou činnost.
ad 3) V návaznosti na výše uvedené u bodu 2, kontrola průběhu nostrifikačních řízení na Masarykově univerzitě ze strany NAÚ neproběhla.
ad 4) NAÚ neeviduje žádné informace o Mezinárodní pražské univerzitě, o.p.s., ani o Mezinárodním institutu podnikatelství a práva, s.r.o.
ad 9) V působnosti Rady NAÚ je dle § 83c odst. 2 písm. h) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, vydávat stanovisko k personálnímu, finančnímu a materiálnímu zabezpečení zahraničního vysokoškolského studijního programu a ke splnění podmínek pro řádné zajištění výuky a související tvůrčí činnosti žadatelem o udělení povolení nebo oprávnění k poskytování zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky, vyžádá-li si Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy součinnost NAÚ při posuzování splnění podmínek uvedených v § 93f odst. 5 písm. a) nebo § 93h odst. 5 písm. a) tohoto zákona. Toto stanovisko ve vztahu k působení subjektu CERGE-EI v České republice NAÚ řádně vydal Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Ověření dalších podmínek uvedených v § 93f, resp. § 93h zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, náleží Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.
ad 17) Činnost České asociace MBA škol CAMBAS nepředstavuje výkon působnosti v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů. Osvědčení udělovaná touto asociací nejsou akreditacemi ve smyslu zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, a dotčeným poskytovatelům vzdělávání nepřiznávají žádná práva ani povinnosti v rámci zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů.